Кнопка «Далее» переведет вас к следующему шагу и не означает окончательной отправки запроса.
Klauzula informacyjna
Poniższe informacje przekazywane są zgodnie z postanowieniami art. 13 i 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U.UE.L.2016.119.1), inaczej RODO i stanowią część Polityki Bezpieczeństwa Danych Osobowych, przyjętej przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO). Więcej informacji o RPO oraz o tym, jak chronione są dane osobowe w Biurze RPO, dostępne są pod adresem: www.rpo.gov.pl.
Administratorem przekazanych danych osobowych jest Rzecznik Praw Obywatelskich z siedzibą przy al. Solidarności 77 w Warszawie. Zgromadzone dane służą do zarejestrowania i rozpoznania spraw, w tym podjęcia działań oraz udzielenia odpowiedzi. Dane osobowe przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i e oraz art. 9 ust. 2 lit. g RODO i mogą zostać pozyskane bezpośrednio od osoby, która zgłosiła się do RPO, a także od osoby/podmiotu, który napisał wniosek w czyimś imieniu oraz od innych instytucji i podmiotów, z którymi RPO współdziała w ramach wypełniania misji urzędu.
O ile to niezbędne, w ograniczonym zakresie dostęp do danych mogą mieć podmioty, z którymi współpracuje RPO, wyłącznie jednak na podstawie udokumentowanego polecenia i ustalonych zasad, np. pracownikom i współpracownikom RPO, podmiotom obsługującym systemy teleinformatyczne, świadczącym działalność pocztową, a także umocowanym podmiotom na podstawie przepisów prawa, np. Policji.
Decyzje nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez przypisywanie wnioskodawcy do grupy osób o podobnych potrzebach czy sposobie życia, tj. w formie profilowania. Zgodnie z przyjętym w Biurze RPO Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt (JRWA) sprawy przechowane są co do zasady przez 10 lat od ich zakończenia. Wyjątkiem są sprawy wybrane do wieczystego przechowywania – obowiązek ten wynika z innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa (ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach).
Kierując pismo do RPO należy pamiętać, że:
- wniosek, zgodnie z art. 10 ustawy o RPO powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy oraz osoby, której wolności lub prawa zostały naruszone, a także przedmiot sprawy; brak tych danych uniemożliwi RPO zawiadomienie wnioskodawcy o decyzji dot. sposobu postępowania z wnioskiem;
- petycja, zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o petycjach powinna zawierać co najmniej oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję, miejsce zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adres do korespondencji; bez podania tych danych petycja nie może zostać rozpatrzona;
- wniosek o udostępnienie informacji publicznych, zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej nie wymaga podania danych osobowych, lecz dla udostępnienia informacji jest niezbędne i związane ze sposobem przekazania informacji wskazanym przez wnioskodawcę.
Osoba, której dane RPO przetwarza, może zwrócić się o informacje na temat swoich danych osobowych, w tym o dostęp do nich, o sprostowanie lub ograniczenie ich przetwarzania. Ma również prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa) oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed właściwym sądem, jeżeli przetwarzanie jej danych osobowych odbywa się z naruszeniem prawa.
W Biurze RPO wyznaczony został Inspektor Ochrony Danych. Kontakt do Inspektora: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/ochrona-danych