Formularze online

Witamy na stronie głównej naszego serwisu. W poniższym menu znajdą Państwo odnośniki do formularzy, które zostały stworzone, aby ułatwić kontakt z naszą instytucją oraz załatwianie spraw administracyjnych online. Każdy z formularzy opatrzony jest krótkim opisem, który pomoże wybrać właściwy dokument do wypełnienia.

Lista formularzy

 

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej

Zasady dostępu do informacji publicznej określa ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z  2022 r., poz. 902). Każdy ma prawo dostępu do informacji publicznej, w szczególności dotyczącej działalności organów władzy publicznej, majątku publicznego, realizowanych projektów oraz sposobu wykonywania zadań publicznych.

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej może zostać złożony przez każdą osobę, zarówno fizyczną, jak i prawną, w formie pisemnej, elektronicznej lub ustnej. Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej, jest udostępniana na wniosek.

Wnioski rozpatrywane są zgodnie z terminami określonymi w ustawie, tj. bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku potrzeby przedłużenia terminu, wnioskodawca zostanie poinformowany o powodach i nowym terminie realizacji, który nie może przekroczyć 2 miesięcy.

W sytuacji, gdy wniosek dotyczy spraw, które nie leżą w zakresie właściwości Rzecznika Praw Obywatelskich, zostanie on przekazany do odpowiedniego organu, a wnioskodawca zostanie o tym poinformowany.

Przejdź do formularza

 

Wniosek o złożenie petycji

Sposób składania i rozpatrywania petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 870). Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów.

Przedmiot petycji musi dotyczyć spraw będących w zakresie zadań i kompetencji Rzecznika Praw Obywatelskich. W przypadku braku właściwości Rzecznika, petycję przesyła się do podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji.

Przejdź do formularza

 

Wniosek ogólny w rozumieniu ustawy o RPO

Zasady działania Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) określa ustawa z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (t.j. Dz.U. 2020 r., poz. 627). Rzecznik jest niezależnym organem ochrony prawnej, powołanym do stania na straży praw i wolności człowieka i obywatela zagwarantowanych w Konstytucji RP oraz innych aktach prawnych.

Każdy obywatel, cudzoziemiec, a także osoba prawna czy inny podmiot organizacyjny może zwrócić się do Rzecznika, jeśli uważa, że jego prawa lub wolności zostały naruszone przez działanie lub zaniechanie organów władzy publicznej. Rzecznik może także działać z własnej inicjatywy, jeśli uzna, że jest to konieczne dla ochrony praw i wolności obywatelskich.

Przejdź do formularza

 

Wnioski dotyczące dostępności cyfrowej, architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej

Zasady składania wniosków dotyczących zapewnienia dostępności cyfrowej określa ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1440), a wniosków dotyczących zapewnienia dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej - ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1411). Ustawy te zobowiązuje instytucje publiczne do podejmowania działań mających na celu eliminację barier i zapewnienie dostępności.

Przejdź do formularza

 

Kontakt z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich

W celu ułatwienia komunikacji z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich przygotowano dedykowane formularze kontaktowe, umożliwiające skierowanie zapytań, zgłoszeń lub uwag do odpowiednich działów. Wybierz odpowiedni formularz, aby skontaktować się z nami.

  1. Ochrona danych osobowych
    Cel kontaktu: Zgłoszenia i pytania dotyczące przetwarzania danych osobowych, zgodności z RODO oraz innych kwestii związanych z ochroną danych.
     
  2. Redakcja Biuletynu Informacji Publicznej (BIP)
    Cel kontaktu: Uwagi, propozycje i pytania związane z zawartością Biuletynu Informacji Publicznej.
     
  3.  Koordynator dostępności
    Cel kontaktu: Wnioski dotyczące dostępności cyfrowej, architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej, zgłaszanie barier.
     
  4. Webmaster BRPO
    Cel kontaktu: Zgłaszanie problemów technicznych związanych z działaniem strony internetowej, uwagi dotyczące funkcjonalności serwisu.
     
  5. Zaproszenia, podziękowania, patronaty i inne
    Cel kontaktu: Zgłaszanie (wymagana aktualizacja opisu).

Przejdź do formularza

Aktualizacja: Mariusz Masłowiecki -